joi, 9 ianuarie 2014

Sezatoarea - obicei din satul Hartagani,comuna Baita


 Șezătoarea în ținuturile Zărăndene.

 

Șezătoarea era o adunare restrânsă la sate, în serile de iarnă, la care participanții lucrau și petreceau, spunând povești, glume, ghicitori, știri despre noutățile din comunitatea rurală. Ea a fost,în satul Hărțăgani unul din cele mai apreciate obiceiuri.

 La șezători se practicau și unele munci de interior, specifice anotimpului de iarnă. Bărbații smicurau porumb sau împleteau ștreanguri și bice, femeile țeseau pânză în război, torceau lâna și fuior, iar fetele coseau diferite figuri pentru împodobirea cămeșilor cu care se îmbrăcau duminica și în sărbători.

Femeile în timpul șezătorii
 
Șezătorile începeau în pragul iernii, după prinderea postului de Crăciun și țineau până primăvara, cu o întrerupere pe timpul sărbătorilor de iarnă. Gazde erau, în permanență sau prin rotație, familiile care aveau mai mult de lucru, spațiu mai mare în casa și condiți pentru lucru și joc până aproape de miezul nopții.
Pe lângă femei, participau fetele de măritat și ficiorii, care nu mergeau la șezători cu lucrul ci să-și joace drăguțele și să le fure fusul cu care torceau sau cusătura.
După prinderea postului de Crăciun la șezători se întâlneau și cetele de colindători, care învățau colinde iar Irozii tăiturile. Mai participau și cântăreți care să acompanieze momentele artistice de pildă un fluieraș. Femeile în timp ce torceau și țeseau cântau anumite cântece specifice șezătorii si anume: „Foaie verde baraboi / Șezătoare-i azi la noi / Hai să toarcem cânepa / Că se mărită Leana„ sau „Când vi bade-n șezătoare / Nu sta la ușă-n picioare / Uită-te-n casă de-a rându / Și te-așază un ți gându„.
Desigur, înainte de toate, șezătoarea oferea femeilor posibilitatea de a avansa semnificativ în unele dintre muncile casnice ce cereau multă răbdare, mai ales în torsul cânepii, inului sau lânii, cu atât mai mult cu cât tradiția spunea că torsul trebuia încheiat în timp util, pentru ca până la Paști pânza să fie țesută. Torsul caierelor în șezătoare are ca finalitate țesutul pânzei, adică o altă acțiune cu atribute ce coboară din comogonie către o multitudine de simboluri dezvoltate de societatea tradițională.
Unele femei în timp ce țes sau cos spun anumite povești sau ghicitori specifice ritualului: „Bată-te pustia fus / C-am uitat unde te-am pus / Dar de furcă nu mi frică / C-am băgat-o-n poețică / Și-am legat-o la iușcioară / Ca să nu mai iasă afară / Măi bărbate fi cuminte / Ia cânepa-n târg si-o vinde / De urâtu cânipi luai largu uliți / Și pusăi furca pe-o bute / Și mă luai la beute / Bată-vă pustia bată / Eu de este nu-s scăpată„.
După ce gazda „ominește„ muierile cu „întorsuri„(plăcinte) iar bărbați cu un pahar de vinars, fluierașu zice o cântare pentru a începe jocul cu strigături: „Nu vă uitați că-s micuță / C-am durmit la oi desculță / Cu capu pă mușuroi / Și cu ochii după oi„ sau „Cân mei bade la pădure / Hai la noi după săcure / Să-ți dau apă din pahar / Să nu rupi ceva la car / Să-ți dau apă din căniță / Să nu rupi la roată-o spiță„.
După ce jocul se încheie la fel ca și la obiceiul Cununii grâului lucrătorii își i-au rămas bun de la gazde cu ajutorul strigăturilor specifice: „Tăt am zâs mă duc mă duc / Și badea nu m-o crezut / Da acuma poate crede / Că mă duc nu mă mai vede„ sau „Cine doarme tătă noaptea / Nu-i pacat să-l mânce moartea / Că eu de trei nopți nu dorm / Nici acuma nu mi somn”
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu